Známá jména ve formulích (1. díl)

Už několik let jsme zvyklí sledovat ve formuli 1 závodníky, jako je Max Verstappen, Kevin Magnussen nebo Mick Schumacher. Všichni tito jezdci mají společnou jednu věc: Na rozdíl od svých soupeřů jsou nositeli známých jmen, neboť v královně motorsportu už závodili jejich tatíci. Nejdál to zatím dotáhl syn Jose Verstappena, ze kterého se stala světová hvězda také samožejmě mistr světa. Mick Schumacher zatím na svoji šanci čeká a Kevin Magnussen sám nevěří tomu, že i v letošní sezoně závodí v nejprestižnější kategorii automobilových závodů na světě. Pochopitelně však nejsou jediní a v juniorských formulích soutěží další synové slavných otců. Kteří to jsou si ukážeme v následujícím článku.


Enzo Trulli

Táta Jarno býval motokárovým mistrem světa a ve formuli 1 odjel přes 250 závodů včetně vítězné Grand Prix Monaka v roce 2004. Sedmnáctiletý syn Enzo debutoval ve formulích teprve minulý rok. Objevil se ve F4 (Spojené arabské emiráty), kterou dokázal hned vyhrát. Hlavním šampionátem pak byla Euroformula Open, kde obsadil solidní 7. místo celkového hodnocení. Začínal v týmu bývalého jezdce F1 Pedra de la Rosy Drivex School, aby v polovině sezony přešel k Trevoru Carlinovi. S Carlinem pokračuje i letos ve F3, avšak zatím se mu nedaří a po 11 závodech nemá ani bod.


Sebastian Montoya

Trulliho vrstevník spojil začátek své kariéry ve formulích s veleúspěšnou stájí Prema Racing. V jejích barvách závodil loni i předloni v italském a německém šampionátu formule 4, avšak bez výraznějších úspěchů. Nejlépe si zatím vedl v roce 2021, kde v italské F4 obsadil celkové 4. místo. Letos ho uvidíme v evropské regionální formuli (samozřejmě s Premou). Syn známého bouřliváka zatím nevykazuje tolik talentu jako jeho otec, přesto může překvapit.


Charlie Wurz

Další syn známého otce závodí ve formulích druhým rokem. Do roku 2020 se věnoval motokárám a od loňského roku kombinoval italskou F4 (odjel zde 6 závodů, ale zcela neúspěšně) se závody Porsche Sprint Challenge Central Europe (ze dvou závodů si odnesl 1 vítězství). Stejně jako Enzo Trulli rok předtím vyhrál letos zimní šampionát F4 Spojených arabských emirátů a je to zatím jeho největší úspěch ve formulích. V roce 2022 chce kombinovat italskou a německou F4 s šampionátem Porsche Sprint Challenge Middle East. V ADAC F4 zatím odjel 3 závody a jednou se postavil na stupně vítězů. Charlieho kariéra zatím vypadá dost rozkolísaně, jako by se nemohl rozhodnout mezi formulemi a sportovními vozy.


Giuliano Alesi

Alesi jel podle osvědčeného scénáře, kdy se dostal přes francouzskou F4 do GP3 a následně do formule 2. Ve věku 22 let je Giuliano starší než většina ostatních pilotů z této kategorie. Na rozdíl od ostatních také závodí dostatečně dlouho na to, aby se dal předvídat jeho talent. A toho Giuliano bohužel po svém otci příliš nepodědil. Ve formuli 2 patřil k nejslabším jezdcům, než po dvou letech ztratil zájem sponzorů. Jean Alesi dokonce prodal své sportovní Ferrari, které dostal jako dárek v době, kdy pro tuto italskou značku závodil ve F1, aby měl peníze na financování synovy závodní kariéry, avšak to nijak nepomohlo. Kariéru znovu nastartoval v Japonsku, ke kterému má díky své rodině úzké vztahy (matka Kumiko je Japonka). Ačkoliv v minulém roce obsadil v šampionátu Super Formula Lights (druhá nejvyšší úroveň formulí v zemi vycházejícího slunce) druhé místo, šance, že bychom ho někdy viděli v královně motorsportu, je prakticky nulová.


Jack Doohan

Jack Doohan se tak úplně nepotatil, neboť vyměnil řídítka za volant monopostu. Přitom táta Michael nebyl žádné ořezávátko, v devadesátých letech dominoval nejsilnější kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů. Oba však spojuje láska pro rychlé stroje, a proto v roce 2012 začínal mladičký Australan na motokárách. Pro vstup do formulí si vybral britskou F4, kde se dohodl s týmem TRS Arden Junior Racing Team. Jistě není bez zajímavosti, že jeho týmovým kolegou byl norský rychlík Dennis Hauger, se kterým dosud svádí souboje na všech tratích světa. Australan skončil v průběžném pořadí pátý, jen o bod za Haugerem. Zatím největších úspěchů v kariéře dosáhl v posledních třech letech, kdy v roce 2019 obsadil stříbrnou pozici v asijské formuli 3 a svůj úspěch ve stejné kategorii o rok později zopakoval. V roce 2021 povýšil do FIA F3 a opět se musel smířit s druhou pozicí, kdy vítězství uzmul starý známý konkurent Dennis Hauger. S formulí 2 trochu koketoval už v roce 2021, kde odjel dva poslední závody za nizozemskou organizaci MP Motorsport a nejlépe skončil na 5. místě. Letos si zvolil jako hlavní sérii šampionát FIA formule 2, kde se dohodl s britským týmem Uni Virtuosi Racing. Na první pohled se to zdá, jako dobrý nápad, protože týmovým kolegou bude slabý Japonec Marino Sato. S vozem Dallara F2 2018 má jednu z mála posledních možností, jak přesvědčit o svém talentu ty správně lidi. Zatím má na svém kontě 15 odjetých závodů, z nichž zajel 2 PP, 4 nejrychlejší kola a zejména vítězství ve sprintu na Silvestone. Zatím se řadí mezi širší špičku, která občas nakoukne do nejvyšších pater.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ženy a formule 1

Joey Alders vyhrál asijskou Formuli 3